سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، پاک است و پاکان را دوست دارد ؛پاکیزه است و پاکیزگان را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]   بازدید امروز: 6  بازدید دیروز: 22   کل بازدیدها: 200097
 
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...
 
کنجد دانه ای مفید برای بدن
نویسنده: علی کشاورز(شنبه 87/1/10 ساعت 9:27 عصر)

کنجد گیاهی است یک ساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است . برگ های آن بیضی ، باریک و نوک تیز است . گل های آن به رنگ سفید یا قرمز، به طور تک تک در کناره برگ های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند .

میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است .

وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده کنجد در دنیا می باشد . هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند . در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

ترکیبات شیمیایی

کنجد دارای پروتئین ، ویتامین های B , D , E , F1 و لسیتین (LECITHIN) می باشد . مقدار روغن آن در حدود 50% است. روغن کنجد مرکب از حدود 70% اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید ،‌اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید می باشد .

روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود ، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد .

برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید . بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند . این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود . این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد .

تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دام ها به کار می برند . خصوصاً این تفاله از نظر داشتن مواد پروتئینی ، غذای خوبی برای گاوهای شیرده است .

اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام FIRST COLD PRESSED"" معروف است ، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند .

 

خواص مفید کنجد برای سلامتی بدن

از نظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است . کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود . خواص مفید کنجد به شرح زیر است :

1) برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.

2) برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید .

3) کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد .

4) نرم کننده معده و روده است.

5) کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده می باشد ، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.

6) برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.

7) ارده نرم کننده معده و روده هاست.

8) کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.

9) کنجد ضد رماتیسم است.

10) برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

11) دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.

12) روغن کنجد برای رفع تنگی نفس ، سرفه خشک و زخم ریه مفید است.

13) روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

14) از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.

15) کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ی ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است . این گونه اشخاص باید آن را با عسل وسرکه بخورند .

پی نوشت :

1- ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلول های پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامین ها در پوست می شود.

منبع : WWW.IRANHEALERS.COM

ز.منشیان



نظرات دیگران ( )

تاریخچه صادرات پسته ایران:
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/12/16 ساعت 10:8 صبح)
 

پسته، میوه خندانی که در جهان دوستداران فراوان دارد، از کشور ایران برخاسته است و قدمت رویش آن در این سرزمین به سه تا چهار هزار سال پیش می رسد.

تهران _16 دی 1383- میراث خبر:

گروه فرهنگ، کیان مهر احمدی_ با اینکه امروزه پسته یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی ایران است اما سابقه صادرات آن از ایران به سایر نقاط جهان به دوهزار و پانصد سال پیش می‌رسد. برای نخستین بار در دوران باستان، هخامنشیان این میوه بومی ایرانی را در قلمرو خود پرورش ‌دانند و بعدها آن را به کشورهای همجوار نیز صادر کردند.

پسته، میوه خندانی که در جهان دوستداران فراوان دارد، از کشور ایران برخاسته است و قدمت رویش آن در این سرزمین به سه تا چهار هزار سال پیش می رسد.

در دایره المعارف بریتانیکا و برهان قاطع نیز، ایران به عنوان خاستگاه بومی پسته معرفی شده است.

تا جایی که منابع و مستندات تاریخی روایت می کنند، این محصول، بومی نواحی سغد و خراسان است که تا زمان هخامنشیان سایر ملل از آن اطلاعی نداشته‌اند. پروفسور گیرشمن در کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» به این نکته اشاره می کند که اولین درختان پسته، نخستین بار در عصر هخامنشیان از ایران به حلب برده شده اند.

«محمد حسن ابریشمی» مولف کتاب «پسته ایرانی» که جایزه کتاب سال 1373 را از آن خود کرده است درباره مبداء رویش پسته می گویدسرزمینی که بعدها پارت‌ و سپس خراسان نام گرفت، رویشگاه اصلی و اولیه درختان پسته است. حد غربی دامنه رویش این درختان تا نواحی نیشابور و حد شرقی آن تا نواحی بلخ و در دو سوی جیحون بوده است. مستندات نشان می‌دهد که درختان پسته در عصر هخامنشیان خود رو بوده و اهلی نشده بودند و به جز محدوه فوق الذکر، درخت پسته در هیچ جا وجود نداشته است. بنابراین از دوران باستان، پسته صادراتی ایران منحصرا از قلمرو فوق صادر می‌شده است

او مستند تاریخی اظهارات گیرشمن درباره انتقال پسته به حلب یا نواحی ساحلی مدیترانه را نمی‌داند، با این حال می‌گویداگر هم هخامنشیان، پسته را به آن نواحی برده اند، این پسته محصول سرزمین پارت بوده که در قلمرو آنها قرار داشته و به عنوان یک خوراکی مطبوع و نیروبخش مصرف می‌شده است

در ایران عصر ساسانی، پسته در زمره کالاهای مهمی قرار گرفت که به چین صادر می شد. در این دوره از تاریخ، پسته به عنوان خوراکی‌ای مطبوع و به شکل بریان یا بوداده به کار می‌رفت. همچنین در شیرینی هایی از بادام، پسته و گردو استفاده می شد. شیرینی‌هایی که بعدا در زبان عربی لوزینه و جوزینه نامیده شدند. متنی از دوره ساسانی به زبان پهلوی به جای مانده که در آن به پسته گرگانی که در آن روزگار شهرتی داشته اشاره شده است.

در «بندهش» که متنی به زبان پهلوی ساسانی است فهرستی طولانی از انواع میوه‌ها ارائه شده که بر حسب موضوعات خاصی طبقه بندی شده اند. مثلا میوه‌ها را بر حسب اینکه کدام قسمت آن خوراکی باشد تفکیک کرده که پسته با انواعی از میوه ها از این قرار طبقه بندی شده است:«.....دیگر گونه آن است که درون را شاید خوردن و برون را نشاید خوردن مانند گردو و بادام، انار و نارگیل و فندق و شاه بلوط و درخت گرگانی که پسته نیز خوانند

ابریشمی معتقد است که پرورش درختان پسته در نواحی غربی خراسان انجام می شده است. به نظر او انتقال درختان پسته به سایر نواحی پسته خیز ایران و سایر مناطق جهان بعد از ظهور اسلام و فتح ایران به دست مسلمانان صورت گرفته است که در این میان شهر «قم »قدیمی‌ترین منطقه‌ای است که درختان پسته به آن جا وارد شده و سابقه کاشت پسته در آن به نیمه قرن اول هجری قمری می‌رسد.

نام پسته

به گفته «برتولد لوفر» ایران شناس آمریکایی که کتابی درباره ایران در سال 1926 منتشر کرده است پسته از ادوار باستان در زندگی ایرانیان حائز اهمیت فراوانی بوده و لفظ پسته در زبان‌های یونانی، لاتین و سایر زبان‌های اروپایی از نام پسته ایرانی گرفته شده است. نام این درخت در پارسی قدیم پیستاکا و در پارسی میانه یا پهلوی، پیستاک بوده است که در فارسی متاخر پسته تلفظ شده است.

ایرانیان پسته خوار

در متون کهن از ایرانیان به عنوان قومی پسته خوار یاد شده است و این صفت معمولا برای ستودن نیرومندی و شجاعت آنها به کار می‌رفته استفردیناند یوستی» شرق شناس آلمانی می‌گوید:مخصوصا پسته در ایران از دیرباز معمول بوده و گفته‌اند ازدهاک (ضحاک)، ایرانی‌ها را پسته خوار نامیده استبرتولد لوفر آلمانی نیز درباره این صفت گفته استجوانان ایرانی، چگونگی تحمل گرما و سرما و باران، گذشتن از سیلابها و خشک نگهداشتن لباس و سلاح، چرانیدن حیوانات، بیدارماندن در شبها و نگهبانی دادن در فضای باز، سدجوع کردن با میوه‌های وحشی مانند پسته، بلوط و گلابی را فرا می‌گیرند. او می افزایدایرانیان برای اقوام سرزمینهای باستانی پسته خوار به نظر می‌آمدند. چون هنگامی که ازدهاک به شکسن مردمان خود از لشکریان کوروش نظر افکند، فریادزد: وای که این ایرانیان پسته خوار چقدر شجاعند

گونه های پسته

امروزه گونه‌های متنوعی از پسته در جهان کشت می‌شود. از گونه های جنس Pistacia تنها P.vera (پسته اهلی) P.khinjuk (چاتلانقوش، کسور، گلخونک یا خنجک) و P.mutic (بنه) در ایران تولید می‌شود. چاتلانقوش و بنه پایه های مناسبی برای پیوند درختان پسته اهلی به شمار می ‍روند.

P.vera در بین گونه های فوق تنها درختی است که به صورت اهلی درآمده و نوع وحشی آن نیز در جنگل‍های سرخس واقع در منطقه مرزی شمال شرقی کشور یافت می ‍شود.

خواص پسته

پسته گرم و خشک است و بـــرای افـــراد گرم مـــزاج مضر است. به عنوان متعادل کننده آن از سکنجبین نام برده شده است. علاوه بر آن بسیار مقوی و دارای ویتامین های ب یک، ب دو، ویتامین pp ، ویتامین E است.

پسته املاح معدنی هم دارد و در تقویت قوای جسمی وجنسی و سلولهای مغزی موثر است، به اضافه اینکه در پسته مقدار قابل توجهی آهن وجود دارد و با داشتن مواد دیگری چون پتاسیم ، منیزیوم تامین کننده احتیاجات بدن و خون است.

صادرات

پسته به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی میان تولیدات ایرانی دارا است و پس از فرش یکی از مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی کشور است. درشرایط کنونی حدود 55 درصد از تولید و بیش از 60 درصد از صادرات جهانی پسته در اختیار کشور ما بوده و درآمد ارزی حاصل از صادرات پسته به بیش از 400 میلیون دلار در سال بالغ می‌شود.

آلودگی پسته

بحث آلودگی پسته ایران از سال ها پیش مطرح بوده اما چند سال قبل، زمانی که اتحادیه اروپا در شهریور ماه سال ????(سپتامبر ????) فروش پسته ایران را ممنوع کرد، نگرانی در مورد تاثیر این آلودگی بر صادرات پسته به اوج خود رسید.

دلیل اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات پسته ایران آلودگی آن به نوعی قارچ به نام افلاتوکسین اعلام شد که گفته می شود سرطان زاست.

این ممنوعیت چهار ماه بعد و پس از آن برداشته شد که هیاتی اروپایی با سفر به ایران گزارشی از وضعیت بهداشتی پسته ارایه کرد.

گزارش این هیات اگر چه با توصیه هایی برای افزایش کیفیت بهداشتی پسته در مراحل کاشت، داشت و برداشت همراه بود اما سبب شد تا اتحادیه اروپا با تعیین مبادی ورودی معینی، اجازه واردات پسته ایران به اروپا را صادر کند.

بازارهای جدید

کنترل هایی که اتحادیه اروپا از شش سال پیش برای اطمینان از سلامت و بهداشتی بودن، بر سر راه پسته ایران قرار داده صادرات به این اتحادیه را به شدت کاهش داده است.

با آنکه بخش عمده پسته ایران به اروپا صادر می شود اما ایران در سال های اخیر سعی کرده تا بازارهای جدیدی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس وشرق آسیا برای پسته بیابد.

به گفته مدیر کل پسته وزارت جهاد و کشاورزی، علی رغم تبلیغات منفی، پسته ایران با مرغوبیت بسیار بالا به ?? کشور دنیا صادر می شود.

ایران بزرگترین تولید کننده پسته جهان است اما آمریکا به عنوان رقیب اصلی پسته ایران سال به سال بر تولید خود می افزاید. مقامات ایرانی معتقدند آمریکا با به راه انداختن بحث آلودگی پسته ایران سعی می کند تا بازار اروپا را به دست آورد.



نظرات دیگران ( )

آمار مصرف و صادارت و واردات گلهای بریدنی:
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/12/16 ساعت 10:7 صبح)
 

در سال مصرف دارد(گل بریدنی).با این تفاسیر کشوری میتواند موفق باشد که در این زمینه وارد بازار های جهانی شود و با ایجاد بازارهای بین المللی در وارد کردن گلهای که تولید نمی کنند و صدرات آن به جاهای دیگر زمینه را برای توسعه گلکاری فراهم نماید.

آمار مربوط به گلکاری(مربوط به سال 1375):

45 کشور در دنیا در لیست تولید کنندگان گل قرار دارند .مساحت زیر کشت کل 59000 هکتار و مهمترین کشور ها از نظر سطح زیر کشت بترتیب:

1- ژاپن 2- ایتالیا - هلند- آمریکا- مکزیک-اسپانیا-آلمان-کلمبیا -فرانسه- فلسطین اشغالی - که این کشور ها 80% سطح زیر کشت گلهای بریده را در اختیار دارند.

از نظر اقتصادی صادرات هلند بزرگترین کشور صادر کننده گل در دنیاست.و آلمان نیز بزرگترین وارد کننده گل است.در کشور های آسیایی تا سال 1995 ژاپن با حدود 15 میلیارد دلار ارز آوری در سال مقام اول و سپس تایلند با 26 میلیون دلار مقام دوم قرار داشتند.

از نظر صادرات گلهای بریده مهمترین کشور ها بترتیب:

1- هلند 2- کلمبیا 3- فلستین اشغالی -ایتالیا - آمریکا - اسپانیا - کنیا-فرانسه-مراکش-آلمان

از نظر واردات گلهای بریده مهمترین کشور ها بترتیب:

1- آلمان 2- آمریکا -فرانسه - انگلستان- هلند- سوئیس -ژاپن - ایتالیا-اتریش- سوئد -بلژیک-نروژ-اسپانیا

در کشور ایران چند سالی است که توجه به گلهای زینتی و بریدنی زیاد شده ولی حالتهای که قرار بوده انجام شود در حد شعار بوده است.

آمار گیاهان زینتی در کشور ایران: از نظر قدمت -تولید اقتصادی گل در ایران حدود 60 سال عمر دارد و بر اساس آمار مصرف سرانه گیاهان زینتی در ایران بسیار پایین است و برای هر فرد 6 شاخه در سال است . در حالی که در کشوری مانند آلمان این تقسیم برای هر فرد 180 شاخه در سال است.

از نظر سطح زیر کشت گلهای بریده در ایران در سال 71 به 220 هکتار رسیده که مقام 12 جهان را داشتیم.و از نظر سطح زیر کشت گلایول 375 هکتار که مقام 5 دنیا را داشتیم(مقام اول را نظر سطح زیر کشت گلایول در دنیا ار آن آمریکاست).با مساحتی بالغ بر (2590)هکتار.

بر اساس آمار سال 1378 حدود 4785 نفر تولید کننده گل و گیاهان زینتی در کشور داریم که در 24 استان مشغولند و در سال در حدود 800 میلیون شاخه گل بریدنی و 15 میلیون گل گلدانی و 50 میلیون اصله درخت و درخچه های زینتی تولید میکنند.

نوشته شده توسط محمد آروین-مدیریت وب لاگ کشاورز تنها).در تاریخ 1386/2/12 ساعت 11 صبح. استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

ایمیل و ای دی: siavash_anix@yahoo.com

این مطلب نیز همچون بیشتر دیگر مطالب وب لاگ کشاورز تنها از کتب کشاورزی جمع آوری و نوشته شده توسط محمد آروین (کشاورز تنها) و برای وارد کردن اینها از جزوات و کتاب ها به اینترنت زحماتی کشیده می شود پس لطفا برای استفاده از این مطالب در سایت یا وب لاگ خود منبع را ذکر کنید. با تشکر کشاورز تنها.

جزوه گلکاری مهندس صالحی-شیراز - 64 صفحه پشت و رو -دست نویس دانشجو خوانا-یکی از جزوات برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد علوم باغبانی - خرید در فروشگاه کشاورز تنها

 

 



نظرات دیگران ( )

اسم علمی با توضیحاتی کوتاه در مورد چند گل
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/12/16 ساعت 10:7 صبح)
 

باغبانی -استاد کریمایی دانشگاه آزا د اسلامی واحد رشت

 

اسم و خانواده -اسم علمی با توضیحاتی کوتاه در مورد چند گل:

گل انگشت تانه Schlorophulariaceae

اسم علمی : (Foxglow)Digitalis purourcea بعضی ارقام سمی-ماده دیژیتالین از برگ . Dipurpurea

توضیحات:

نقطه های در دهانه گل دارد-احتیاج به نقاط خنک و سایه دار دارد-180-90 سانتیمتر-بوسیله بذر تکثیر میشود.در اردیبهشت یا خرداد در خزانه و وقتی 3-2 برگه شد به خزانه دوم منتقل میشودو در آبان به زمین اصلی.

 

گل نرگس Amaryllidaceae

اسم علمی: (Narcissus-Daffodil , Jonguil) - نرگس شهلا N.incompara bilis - نرگس فتان N.poeticus آب زیاد باعث تولید برگ زیاد و گلدهی صورت نمیگیرد.بعنوان گل بریدنی استفاده زیادی دارد.

توضیحات:

در اثرتلاقی ارقام زیاد دارد-منشاء آن اروپا-آسیا و شمال آفریقا می باشد.و طبقه بندی آن بر اساس طول و شکل تاج:اگر کلاه مانند باشد Daffodil گوید و اگر تاج لوله مانند باشد Narcissas گویند.

نرگس منطقه کشت نرگس یا گل کوچک خوشه ای و بسیار خوشبو با اسم علمی ahguil Narcissus tazetta گویند سطح آن رااز شهریور تا آذر می کاریم.اگر گلدان کاشته شود باید نک بیرون باشد و اگر در زیر باغچه باشد باید 15-10 زیر خاک قرار گیرد.نیاز به خاک شنی و سبک دارد.آنرا 4-3 سال می توان در زمین نگهداشت.

 

گل مریم Amarillidaceac

با نام علمی (Tuberose)-Polianthes -Tuberosa .

توضیحات:

تکثیر بوسیله Corm- هم در زمین و هم در گلدان -گل سفید-گلها روی شاخه گل دهنده یا گل آذین-گل بریدن-خاک شنی سبک و آفتاب زیاد-کاشت در بهار و گلدهی اواسط تابستان در زمستان باید Corm را از خاک بیرون آورد.به سرما حساس است.

 

 

گل زلف عروس Aaranthaceae

با نام علمی: Amaranthus caudafuus -(love-lies-beleeding)

توضیحات:

حاره ای - گلها آویزان- حرارت و خنکی را خوب تحمل می کند.self sow گل دادن مدت زیادی طول می کشد.

 

 

گل مروارید Cruciferae

نام علمی : Alyssum martimum مروارید سفید و Basket of gold گل زرد رنگ .

توضیحات:

انواع پرپرابلق هم دارد- که بوسیله ریشه زیاد میشود -آفتابگیر-مقاوم به سرما-زود رشد.

 

 

گل زعفران Iridacaceac

با نام علمی: (Saffron)crocus- بهاره C.aureus - پاییزه C.chrysanthus

توضیخات:

گلهای زعفرانی بهاره از اسفند ماه شروع به باز شدن می کنند-ولی زعفران های پاییزه در مهر و آبان گل می دهند-corm دارد-در زعفران پاییزه corm را تیر و مرداد و بهاره شهریور است- فاصله 8-5 سانتیمتر می کارند.

 

این مطلب نیز همچون بیشتر دیگر مطالب از کتب کشاورزی جمع آوری و نوشته شده توسط محمد آروین (کشاورز تنها) و برای وارد کردن اینها از جزوات و کتاب ها به اینترنت زحماتی کشیده می شود پس لطفا برای استفاده از این مطالب در سایت یا وب لاگ خود منبع را ذکر کنید. با تشکر کشاورز تنها.

نوشته شده توسط محمد آروین-مدیریت وب لاگ کشاورز تنها).در تاریخ 1386/2/9 ساعت 10 صبح. استفاده از مطلب با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

ایمیل و ای دی: siavash_anix@yahoo.com

جزوه استاد کریمایی -18 صفحه - کلماتی انگلیسی و توضیح فارسی در مورد آن کلمات-پرورش -خاک-کاشت-آبیاری-بیماریها و آفات (خیار-کاهو-اسفناج-تربچه-)-اسم انگلیسی و اسم علمی و توضحاتی کوتاه در مورد هر گل(تعداد گل توضیحی 37 گل می باشد)-و 78 محصول باغبانی شامل گل -درخت-صیفی-سبزیجات-که با اسم انگلیسی و علمی و خانواده-).



نظرات دیگران ( )

گل کاری دیفن باخیا
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/12/16 ساعت 10:6 صبح)
 

پدیدآورنده:مهندس مجتبی شریعت‏پناهی،

خلاصه:

کلمات کلیدی:

،

نام خانوادگی: آراسه ARACEAE

سرزمین اصلی: نواحی حاره آمریکا، برزیل

و کلمبیا.

دیفن باخیاDIEFFENBACHIA برای اغلب خانواده‏ها نامی آشناست. گیاهی است همیشه سبز که سی گونه دارد.

دیفن باخیای آمونا D_AMOENA

به نواحی حاره آمریکا تعلق دارد. این گونه، به طور متوسط شصت تا صد و بیست سانتی‏متر رشد می‏کند. برگهایش سبزند و لکه‏های سفید یا کرم دارند. طول برگهای آمونا پنجاه تا شصت سانتی‏متر است.

گونه دیگری به نام پیکتا D_PICTA که بومی برزیل و کلمبیاست، برگهایی به رنگ سبز همراه با لکه‏های سفید، کرم و یا نقره‏ای دارد.

گونه پیکتا چهل سانتی‏متر رشد می‏کند و طول برگهایش سی سانتی‏متر است.

در بعضی از واریته‏های پیکتا دمبرگها، شیری‏رنگند.

روش پرورش دیفن باخیا

گرما:

به طور کلی گیاهی گرمادوست است و در زمستان مناسبترین درجه حرارت 13 تا 18 درجه سانتی‏گراد و در تابستان بیشتر از بیست و چهار درجه سانتی‏گراد است.

موقعی که هوا خیلی گرم باشد، بهتر است به طور مرتب آب روی برگهایش پاشیده شود.

در هوای گرم اگر غبارپاشی نشود، برگهایش قهوه‏ای گشته، خود را جمع نموده و می‏ریزند. در این صورت بهتر است آن را به محل خنک منتقل کرده و آب بیشتری به آن بدهید.

در مورد اسپری کردن آب روی برگهایش به این نکته توجه داشته باشید که وقتی نور آفتاب روی برگهایش قرار دارد، نباید آنها را خیس کرد، زیرا در این صورت دچار سوختگی برگ گشته و روی پهنک‏برگ لکه‏های قهوه‏ای ظاهر خواهد شد.

نور:

دوستدار محیطی سایه‏روشن است. مناسبترین موقعیت، زمانی فراهم می‏آید که در محلی پرنور و به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار داشته باشد.

در صورتی که در محل کم نور و سایه برای مدت طولانی قرار گیرد، ساقه‏ها و برگهایش استحکام خود را از دست داده و رشد بی‏رویه می‏کنند. در این صورت گیاه زشت و بدقواره می‏شود و ساقه‏هایش خود را می‏اندازند. در محیط بسیار پرنور که نور آفتاب برای این گیاه مزاحمت ایجاد می‏کند، برگها زیبایی و جلوه خود را از دست داده، دچار آفتاب‏سوختگی خواهند شد.

علامت آفتاب‏سوختگی، خشکی و قهوه‏ای شدن لبه و اطراف برگهاست.

آبیاری:

نیازش به آب متوسط است. در تابستان هر هفته دو تا سه بار و در زمستان فقط یک بار به آن آب بدهید.

روش دقیقتر برای پیدا کردن زمان آبیاری دیفن‏باخیا آن است که اجازه بدهید سطح خاک خشک شود. هر وقت خاک رطوبت خود را از دست داد و خشک شد، به آن آب بدهید. آب کم، موجب توقف رشد و ریزش برگها می‏گردد. البته ریزش برگهای دیفن باخیا ممکن است علتهای دیگری نیز داشته باشد.

دیفن باخیا به آب زیاد حساسیت دارد. اگر به طور بی‏رویه به آن آب بدهید، خیلی زود دچار پوسیدگی ساقه می‏گردد.

یک قارچ بیماری‏زا به نام «بوتری‏تیس» در مواقعی که رطوبت هوا زیاد بوده و گیاه در سرما قرار داشته باشد، یا آب زیادی به آن داده باشید، آبکی و لهیده شدن و پوسیدگی برگ و ساقه را به وجود می‏آورد. ضمنا برگهای پایینی زرد می‏شوند. بنابراین بهتر است جنس خاک و محلی را که گیاه در آن قرار دارد، از نظر نور و درجه حرارت بشناسید و با دقت و رعایت برنامه زمانبندی شده، به آن آب بدهید.

خاک:

مناسبترین خاک برای دیفن باخیا مخلوطی است از سه قسمت خاک جنگلی، خاک برگ، و یک قسمت خاک معمولی باغچه.

کودپاشی:

از اوایل بهار تا اواسط پاییز هر هفته یک بار به غلظت 3 گرم در لیتر کود تقویتی را در آب حل نموده و به گیاه بدهید.

تکثیر:

الف ـ در بهار قلمه‏هایی به طول ده سانتی‏متر از ساقه برداشته و به صورت عمودی در ماسه قرار دهید. (شکل 1)

(شکل 1)

ب ـ در بهار قلمه‏هایی به طول پنج سانتی‏متر از ساقه‏های ضخیم که دارای چند جوانه هستند، برداشت کرده و به صورت افقی در ماسه قرار دهید. (شکل 2)

(شکل 2)

ج ـ پاجوشهایی که کنار پایه اصلی سبز می‏شوند، از گلدان خارج کرده و به گلدان دیگری منتقل کنید. (شکل 3)

(شکل 3)

نکات مهم در نگهداری

دیفن باخیا

ریزش برگهای دیفن باخیا مهمترین مشکل نگهداری این گیاه است. البته در دیفن باخیاهای مسن، ریزش برگهای پایینی تا حدودی امری طبیعی است.

با رعایت نکاتی که گفتیم، می‏توان از ریزش برگها جلوگیری کرد. اگر ریزش برگها تا حدی بود که گیاه زشت و بد منظره شد، با روش قلمه به ازدیاد آن بپردازید.

توقف رشد دیفن باخیا هم موضوع مهمی است. با تغذیه بموقع و زیر و رو کردن خاکهای سطحی و ایجاد تهویه کافی در خاک، برای رشد بیشتر تحریک می‏شود.

توضیح:

بعد از برداشتن قلمه آن را یک روز در سایه نگهداری کنید، تا شیرآبه داخل ساقه خشک شود.

 

 

 



نظرات دیگران ( )

رشته علوم باغبانی
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/12/16 ساعت 10:6 صبح)
 

رشته باغبانی یکی از مهمترین رشته های کشاورزی است که داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی می تواند آن را انتخاب کند. با توجه به افزایش  روز افزون جمعیت و احتیاج غذایی آنها، رشته باغبانی با تولید حدود 40% مواد غذایی، نقش مهمی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز بشر دارد.   تخصصی شدن پرورش گیاهان و درختان میوه نیاز به استفاده بهینه از ابزار و امکانات و همچنین استعدادهای جوان دارد. به منظور تربیت نیروی متخصص، در آزمون سراسری، رشته مهندسی باغبانی برای تربیت متخصص در زمینه های تولید محصولات باغبانی، شامل درختان میوه ، سبزیها، درختان زینتی، گل کاری و طراحی فضای سبز ارائه می گردد.

تعریف و هدف

مهندسی باغبانی یکی از رشته های اصلی مجموعه کشاورزی است که در سطح کارشناسی در بسیاری از دانشکده های کشاورزی دانشگاههای معتبر کشور ارائه می گردد. هدف از ارائه این رشته تربیت نیروهای زبده ای است که بتوانند در زمینه های مختلف پرورش و تولید محصولات باغی، سبزی و صیفی، گلهای زینتی، طراحی فضاهای سبز و... فعالیت نمایند.

اهمیت و جایگاه در جامعه

اساسی ترین نیاز هر فرد، تأمین نیاز غذایی اوست. با توجه به محدود بودن زمین و آب برای جوامع رو به رشد، باید حداکثر محصول را از زمینهای زیر کشت به دست آورد. محصولات باغبانی در دنیا، علاوه بر تأمین بخشی از غذای مورد نیاز بشر، در تأمین سلامتی انسان جایگاه ویژه ای دارد. تولید گلها و گیاهان زینتی سبب انبساط و شادی روح انسان و تقویت سلامت روانی افراد می شود. با توجه به وابستگی کشورمان به صادرات نفت، تولید محصولات باغبانی می تواند یکی از مهمترین منابع ارزی کشور باشد و جایگزین درآمد نفت شود. در حال حاضر نیز این بخش یکی از مهمترین منابع ارز آوری کشور محسوب می گردد. با توجه به این مطالب، جذب فارغ التحصیلان این رشته در وزارت کشاورزی و سازمانهای وابسته و همچنین بخشهای خصوصی نظیر شرکتهای سهامی زراعی و... اهمیت قابل ملاحظه دارد و نیاز خاص به این رشته را- حتی در مقایسه با سایر رشته های کشاورزی- به وضوح نشان می دهد.

  صنعت و بازارکار

تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن

برای ادامه تحصیل در این رشته- با توجه به کمیت و کیفیت دروس ارائه شده در این دوره- داوطلب باید از دانش بالایی در زمینه های علوم پایه، شیمی، فیزیک و... برخوردار باشد. همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل و دقت کافی در مسائل را داشته باشد. شایان ذکر است تقریباً اکثر کارها و فعالیتهای این رشته در خارج از محیط شهری و باغهاست و توان نسبتاً بالایی را می طلبد.

  تواناییهای فارغ التحصیلان

همان گونه که اشاره شد فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از پایان تحصیلات مسؤولیتهای متفاوتی به عهده بگیرند، از جمله:

·       محاسبه، ساخت و اجرای گلخانه های تولید گل و سبزی، شاسی های گرم و سرد، خزانه های تولید نشا و سایر ادوات ثابت باغبانی.

·

نظارت و اجرا در کاشت باغهای پیشرفته و همچنین تولید ارقام جدید میوه و سبزی و... .

·

فعالیت در زمینه های تحقیقات کشاورزی در بخش باغبانی.

·

طراحی باغ و پارک و فضای سبز شهری و نظارت و اجرای طرحهای فضای سبز ، چمن کاری و گل کاری.

·

انجام بسیاری از کارهای نقشه برداری برای اجرا و ایجاد دقیق باغها و فضای سبز.

·

تولید نهال و پرورش گل و ایجاد نهالستان و گلستانهای پیشرفته.

·

تواناییهای فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در تحصیلات تکمیلی بیشتر به جنبه های نظری و پژوهشی پرداخته می شود و دانشجویان تواناییهای علمی، پژوهشی و به طور کلی نظری خود را افزایش می دهند. افزایش توانایی، در کارهای اجرایی علمی نیز تأثیر بسزایی دارد.

نام درس:

1آبیاری عمومی

2آفات و بیماریهای مهم گیاهان زینتی، صیفی و سبزی

3ازدیاد نباتات

4اصول اصلاح نباتات

5اصول تبدیلی و نگهداری فرآورده های کشاورزی

6اقتصاد کشاورزی

7بیماریهای گیاهی

8بیوشیمی عمومی

9چایکاری و تکنولوژی چای

10حشره‌شناسی و دفع آفات

11دامپروری عمومی

12رابطه آب و خاک و گیاه

13زراعت عمومی

14سبزیکاری خصوصی

15شیمی آلی

16طراحی باغ و پارک

17علف‌های هرز و کنترل آنها

18فیزیولوژی بعد از برداشت

19فیزیک عمومی

20گیاهشناسی 1(فیزیولوژی و تشریح)

21ماشین‌های کشاورزی

22مسئله مخصوص

23میوه‌های ریز

24میوه های مناطق معتدله

25کارآموزی

26آفات مهم درختان میوه

27آمار و احتمالات

28اصلاح و بذرگیری گل و سبزی

29اصول باغبانی

30اصول و ترویج و آموزش کشاورزی

31اکولوژی

32بیماریهای مهم درختان میوه

33جلسه بحث

34حاصلخیزی خاک و کودها

35خاک‌شناسی عمومی

36درختان و درختچه های زینتی

37ریاضیات عمومی

38ژنتیک

39سبزیکاری عمومی

40شیمی عمومی

41طرح آزمایشات کشاورزی 1

42عملیات کشاورزی

43فیزیولوژی گیاهی

44گلکاری

45گیاه شناسی 2 (سیستماتیک و مرفولوژی)

46ماشینهای برداشت محصولات باغی

47مساحی و نقشه برداری

48میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری

49هوا و اقلیم شناسی



نظرات دیگران ( )

کشت هیدروپونیک
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/12/9 ساعت 11:21 صبح)
 

در کشت هیدروپونیک از خاک اثری نیست و گیاه تمام نیازهای خود را

مستقیما از آب دریافت می کند . از مضایای این نوع کشت می توان به تغذیه

کیاه ، کنترل علفهای هرز و بیماریها ، رعایت بهداشت ، بلوغ گیاه ، کیفیت

محصول و عملکرد نام برد .

در بحث تغذیه گیاه  در کشت خاکی مشکلاتی از قبیل تغییر پذیزی زیاد خاک

،کمبودهای متمرکز زیاد ، غیر قابل دسترس بودن عناصر برای گیاه به علت

پی اچ بالا ، مشکل نمونه برداری و آزمایش و تعدیل خاک وجود دارد .

در حالی که در کشت هیدروپونیک تمام عوامل قابل کنترل است ، محیط

دارای پایداری نسبی است ، برای همه گیاهان همجنس است ، به مقادیر

کافی قابل دسترس است ، پی اچ آن قابل کنترل است و سادگی آزمایش و

نمونه گیری و تعدیل آن .

در کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی تعداد بوته بیشتری در واحد

سطح به علت استفاده بهتر از فظا می توان کشت کرد . همچنین در کشت

خاکی تیاز به آماده سازی زمین وجود دارد و علفهای هرز نیز مشکل دیگر ان

می باشد که در هیدروپونیک وجود ندارد . همچنین خاک منیع اصلی بیماریها ،

نماتدها ، قارچها و حشرات مضر می باشد و باید تناوب زراعی را در یک مزرعه

برای جلوگیری از رشد این عوامل محدود کننده اجرا کنیم که در کشت

هیدروپونیک این مشکلات وجود ندارد .

در کشت خاکی مشکل تبخیر آب ابیاری و نفوذ اب از منطقه ریشه و کلا

راندمان پایین آبیاری وجود دارد در صورتیکه در کشت هیدروپونیک از اب

استفاده بهتری می شود و مشکل نفوذ عمقی اب نیز وجود ندارد .

کود دهی در کشت خاکی با مشکلات نیاز به پخش کود در سطح خاک  ،

توزیع غیر مرتب کود و تثبیت کود در خاک وجود دارد . در کشت هیدروپونیک از

کودها به مقدار کم و بطور یکنواخت استفاده می شو د .

از مهمترین مسائل در گلخانه ها رعایت بهداشت می باشد که در کشت

خاکی به علت مجود پسمانده های مواد آلی ناشی از کودها و همانطور که

قبلا گفته شد خاک محل زندگی انو.اع بیماریهای قارچی ، میکروبی و

حشرات میباشد .

و در نهایت به علت وجود تمام این شرایط کیفیت و عملکرد محصول بیشتر از

کشت درون خاک میباشد . بطور مثال عملکرد سالیانه گوجه فرنگی در یک

هکتارخاک  ??? - ?? تن می باشد در حالی که در کشت هیدروپونیک ??? -

??? تن میباشد و هزینه تولید کمتری نیز خواهد داشت . البته مهمترین

عاملی که باعث میشود از این نوع کشت استقبال کمی شود هزینه بالای

اجرای طرحهای هیدروپونیک میباشد .

در پایان امیدوارم این مطالب مورد استفاده شما قرار بگیرد  . به امید دیدار

 



نظرات دیگران ( )

<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دوست عزیز سلام
تولید هسته اولیه بذر سیب زمینی
نقش نور در کشاورزی
استفاده از فرمونها در جذب حشرات:
کرم ابریشم
کرم بلغور زرد رنگ با نام علمی Teneberio molitor
مدیریت اصلاح رفتار و پرورش حشرات
گل میگو
کاملیا
صبر زرد
حسن یوسف
گل قورباغه ای
کاکتوس ارکیده‌ای یا اپی فیلوم
شیپور طلایی یا آلاماندا
شیپور طلایی یا آلاماندا
[همه عناوین(97)][عناوین آرشیوشده]

|  RSS  |
| خانه |
| شناسنامه |
| پست الکترونیک |
| مدیریت وبلاگ من |

|| فهرست موضوعی یادداشت ها ||
گیاهپزشک[73] .
|| مطالب بایگانی شده ||
باغبانی
گیاهپزشکی
زراعت
بیوتکنولوژی

|| اشتراک در خبرنامه ||
  || درباره من ||
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...
علی کشاورز
سلام عزیزان: این وبلاگ سعی در آموزش مطالب مربوط به بخش کشاورزی دارد لذا از شما دوست عزیز هم دعوت میشود هرچه بیشتر در این امر مرا یاری کنید به امید داشتن ایرانی آباد

|| لوگوی وبلاگ من ||
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...

|| لینک دوستان من ||
گیاهپزشک

|| اوقات شرعی ||


|| وضعیت من در یاهو ||
یــــاهـو