سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دشمن آنند که نمى‏دانند . [نهج البلاغه]   بازدید امروز: 4  بازدید دیروز: 46   کل بازدیدها: 200030
 
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...
 
مریم کوهی
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/10/27 ساعت 12:7 عصر)
 

نامهای انگلیسی: Swertia, Felwort, Marsh felwort

گیاهی است پایا، سبزمات،‌ایستاده،‌بدون کرک، به ارتفاع 80 45 سانتی متر با بن ضخیم و ریزومی.

ساقه: متعدد، ساده، ایستاده، ضخیم، محکم، غیر چوبی و علفی، منتهی به گل آذین طویل.

برگ: برگهای پایینی وسیع، پهن دراز یا خطی، سرنیزه ای، در قاعده کم و بیش چسبیده بهم یا آزاد، بدون کرک، سبزمات یا متمایل به آبی.

گل: سفید، کرم یا کرم متمایل به سفید، متوسط با دمگل بلند، مجتمع در گل آذین خوشه ای ساده یا پانیکولی، محکم و وسیع شامل تعدادی گرزنهای کم گل، کاسه تا قاعده منقسم، شامل 4 و به ندرت 5 تقسیم با لوب سر نیزه ای خطی نوک تیز برابر با نیمه طول جام، جام چرخی، دارای 4 و به ندرت 5 گلبرگ پهن دراز نوک تیز، هر یک در قاعده دارای 2 چاله نوشجای تماماً پیوسته بهم به صورت یک چاله مدور.

موسم گل: اردیبهشت خرداد.

رویشگاه: این گیاه در مناطق مرطوب چمن زار رشد می کند. در ایران در نواحی البرز (کندوان) و در غرب (اشترانکوه، راسوند، بروجرد و الوند) می روید



نظرات دیگران ( )

جنگ ایران وآمریکا بر سر پسته
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/10/20 ساعت 10:59 عصر)

از جنگ قیمتی‌ای که آمریکا در دو سه ماه اخیر به راه انداخت برای نخستین بار پستهء آمریکایی در هامبورگ ارزان‌تر از پستهء ایرانی عرضه شد.

به نوشته سرمایه، با توجه به این‌که یکی از مزیت‌های اصلی پستهء ایران قیمت این محصول در بازارهای جهانی محسوب می‌شد، این اتفاق می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر صادرات این محصول داشته باشد. هم‌اکنون ایران به دلایل بهداشتی با کاهش 50 درصدی صادرات پسته به اروپا مواجه است ضمن این‌که بازار ژاپن را هم از دست داده است.

محسن جلالی‌پور، رییس هیات مدیرهء انجمن پسته و رییس اتاق بازرگانی کرمان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار«سرمایه» با بیان این‌که «آمریکایی‌ها پس از سال‌ها غیبت به بازارهای چین و روسیه بازگشته‌اند»، گفت: «پستهء ایرانی غالبا 400 دلار در هر تن ارزان‌تر از پستهء آمریکایی‌در هامبورگ عرضه می‌شد اما امروز پستهء آمریکایی با توجه به افزایش تولید کالیفرنیا، قیمت خود را به 250 دلار کم‌تر از پستهء ایران کاهش داده است.»

هم‌اکنون پستهء 30/28 ایرانی در بازارهای جهانی با قیمت پنج هزار و 400 دلار در هر تن و پستهء آمریکایی 25/21 با قیمت پنج هزار و 200 دلار در هر تن به فروش می‌رسد.

او با اشاره به این که «پیشنهادهای آمریکا برای تحویل محصول جدید در مهرماه بر پایهء قیمت‌های بسیار پایینی عرضه شده است پایین بودن قیمت پستهء تولیدی ایران را از مهم‌ترین ابزارهای صادراتی دانست که برای جلب مشتری در سطح بین‌المللی می‌توانستیم روی آن تکیه کنیم.»

جلالی‌پور یادآور شد: «تشدید روزافزون کنترل کیفیت توسط کشورهای خریدار بالاخص مسالهء آفلاتوکسین از جمله مشکلات عمده بر سر راه صادرات پسته طی سال‌های اخیر بوده است به طوری که با مقررات جدید کیفی و بهداشتی واردات اتحادیهء اروپا با 15 کشور عضو از 99 هزار تن در سال 1996 به 40 هزار تن در سال گذشته باوجود 28 کشور عضو کاهش یافته است و این در حالی است که با افزایش قدرت خرید مردم و تعداد کشورهای عضو این اتحادیه امروز باید بیش از 160 هزار تن پستهء ایران در اتحادیهء اروپا مصرف می‌شد.»

او همچنین به کاهش صادرات به ژاپن از هشت هزار تن به 250 تن اشاره و تاکید کرد: «عملا ژاپن از فهرست خریداران پستهء ایران خارج شده است و شاید به زودی همین صادرات سمبلیک 250 تنی نیز قطع شود.»

رییس اتاق بازرگانی کرمان دلیل این امر را افزایش مقررات بهداشتی برای کالاهای وارداتی دانست و خاطرنشان کرد: «با توجه به این که قوانین بین‌المللی غذا توسط کدکس از سال آینده اجرا می‌شود بیم آن می‌رود که اگر ایران فورا تمهیدات لازم برای تقویت کمیتهء ملی کدکس را به کار نبندد; قوانین سخت‌گیرانه اتحادیهء اروپا برای همهء کشورها لازم‌الاجرا می‌شود.»

جلالی‌پور به تلاش‌های ایران در راستای چگونگی تدوین قوانین مزبور اشاره و بیان کرد: «به‌رغم تلاش‌های ایران قوانین به طور سخت‌گیرانه‌ای در حال تدوین و ابلاغ است و برای جلوگیری از فشار اتحادیهء‌اروپا بر کدکس، تنها راه اقدام فوری و جدی بر روی طرح‌های پژوهشی درخواستی کدکس در ایران است. امری که متاسفانه در پیچ و خم بوروکراسی افتاده و با توجه به برگزاری اجلاسی در فروردین 78، دقت کافی برای تصویب بودجه و اجرای این طرح‌های سنگین و وقت‌گیر باقی نمانده است.»

رییس هیات مدیرهء انجمن پستهء ایران همچنین از دیگر مشکلات صنعت پستهء کشور را بحران آب عنوان کرد و توضیح داد: «در غالب مناطق پسته‌خیز کشور مشکل کمبود آب نمودار شده است به طوری که در مناطق پسته‌کاری نه تنها سطح آب منابع زیرزمینی در حال افت است بلکه منابع آب شیرین با هجوم آب شور مواجهند.»

در ابتدای سال زراعی 85 یعنی مهر ماه، پستهء خشک موجود در کشور 195 تا 210 هزار تن تخمین زده شده است.

در صورتی که مصرف داخلی، خروج مسافری و وزن پوست حاصل از تولید مغز پسته را در مجموع 30 هزار تن در سال فرض کنیم موجودی قابل صدور این محصول 49 الی 64 هزار تن و معدل آن 56 هزار تن خواهد بود.

اما عرضهء موجودی عظیم پستهء آمریکا به قیمت نازل که برای اولین بار قیمت پستهء کالیفرنیا را در بازار اروپا به سطح قیمت پستهء فندقی ایران تنزل داده سبب کاهش معنی‌دار تقاضا در اروپا و برخی بازارهای دیگر شده است.

مهدی احسانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، نیز در گفت‌وگو با «سرمایه» با بیان این‌که «میزان سم آفلاتوکسین در پستهء ایران به دو تا 15 واحد کاهش یافته است» اذعان کرد: «اتحادیهء اروپا سختگیرانه‌ترین قوانین آفلاتوکسین را در مورد پستهء صادراتی ایران اعمال می‌کند.»

او چین، روسیه و اتحادیهء اروپا را به ترتیب سه مقصد مهم صادراتی برای پستهء ایران عنوان کرد و افزود: «در میان این کشورها اتحادیهء اروپا سخت‌گیرانه‌ترین قوانین و مقررات مربوط به مادهء آفلاتوکسین را اعمال می‌کند.»

آفلاتوکسین که به صورت نوعی قارچ در محصولات ایجاد می‌شود می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مهلکی از جمله سرطان کبد و کلیه شود. این سم در مقادیری اندک در پسته و سایر محصولات خشکبار دیده می‌شود اما وقتی حجم آن بالا باشد برای بدن زیان‌آور است.

سال 1997 برخی از محموله‌های صادراتی ایران به اتحادیهء اروپا بیش از 100 واحد آفلاتوکسین را در خود داشتند که در نتیجه این اتحادیه هرگونه واردات پسته از ایران را ممنوع کرد.

به اعتقاد احسانی، در حال حاضر میزان این سم در پستهء ایران به دو تا 15 واحد کاهش یافته است.

در عین حال هنوز نیز بخشی از محموله‌های صادراتی ایران به اتحادیهء اروپا بازگردانده می‌شود.

همچنین اسدالله عسگر اولادی، عضو هیات امنای انجمن پستهء ایران، گفت: «سال گذشته 16 درصد از محموله‌های پستهء صادراتی ایران به اتحادیهء اروپا عودت داده شد.»

او ضمن ناعادلانه خواندن چنین اقداماتی اظهار کرد: «ایالات متحدهء آمریکا که در زمینهء رعایت اصول بهداشتی رتبهء اول را در دنیا داراست محموله‌هایی را که حاوی کم‌تر از 20 واحد آفلاتوکسین باشند می‌پذیرد اما اتحادیهء اروپا سقفی کم‌تر از این رقم را تعیین کرده است.»

او اضافه کرد: «عودت دادن محموله‌های پستهء‌ ایران هزینه‌های زیادی را بر صادرکنندگان ایرانی تحمیل می‌کند به طوری که عودت هر 25 تن پسته 10هزار یورو برای ما هزینه دارد.»

عسگر اولادی توضیح داد: «چین با واردات 40 هزار تن بزرگ‌ترین واردکنندهء پسته از ایران بوده، روسیه و اتحادیهء اروپا هر یک با 30 هزار تن به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند.»

پسته مهم‌ترین محصول کشاورزی صادراتی و سومین کالای غیرنفتی صادراتی در ایران است.

در میان این کالاها، پسته پس از محصولات پتروشیمی، آهن و فولاد قرار دارد.



نظرات دیگران ( )

ادویه ای آرام بخش
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/10/20 ساعت 10:57 عصر)

مطالعات نشان داده اند که زنجبیل میتواند باعث جلوگیری از تهوع ناشی از عمل جراحی و شیمی درمانی شود، مطالعات بالینی در لندن انجام شد نشان داد مصرف یک گرم پودر زنجبیل در جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی به اندازه داروهای آرام بخش مرسوم موثر است. خاصیت گرم کنندگی و فعال کنندگی زنجبیل آن را بهعنوان شفابخش خانگی معرفی کرده.

خانم کریستین استوارد (
Steward Christian
) متخصص گیاهان دارویی از انستیتو بین المللی طیاهان دارویی میگوید :

"میتوان زنجبیل را به آب گرم اضافه کردودر مواقع سرمازدگی پاها را در آن قرار داد . در مواقع دندان درد میتوان آن را جوید و هنگام گلو درد از غرغره آن استفاده کرد . همچنین برای درمان سرماخوردگی آن را به آب گرم ، لیمو و عسل افزود .اگر علاقه ای به استفاده از این محلولها ندارید میتوانید آن را پس از خرد کردن برای تسکین سردرد به ناحیه پیشانی بمالید ؛ روغن زنجبیل را میتوان با روغنهای دیگر رقیق کرده و برای تسکین دردهای ناشی از کشیدگی عضله آسیب دیده روی آن ماساژ داد تا گردش خون رابهبود بخشیده و باعث تسکین درد شود."

دلیل معجزهگر بودن زنجبیل اجزای تشکیل دهنده اصلی زنجبیل شامل نشاسته، اسانسها مانند زینجیبرن (
zingiberen) که به زنجبیل بوی خاص مید هد، و رزین میباشد. به نظر میرسد بیشتر ارزش درمانی زنجبیل به واسطه ترکیبات ادویهای آن یعنی جینجرول ها" " Gingerols است که طعم تند و سوزاننده آن ناشی از آنهاست ، اگرچه هنوز طرز عمل آن مشخص نیست .

گیاه شناس استرالیایی نانسی بکهام نویسنده کتاب "غذاهای فوقالعاده برای نهایت سلامتی" از کاربردهای زنجبیل به این موارد اشاره میکند :

- زنجبیل تازه را برای سرماخوردگی و آنفولانزا بکارببرید.
- زنجبیل خشک شده را جهت درمان سرگیجه و تهوع مصرف کنید.
- قرص آن را برای درمان آرتریت و مشکلات گردش خون مورد استفاده قراردهید.


توجه داشته باشید که مصرف زنجبیل در افراد دچار زخم معده و یا اثنی عشر ویا همزمان بامصرف داروهای ضد انعقاد - که میتوند برای رقیق شدن خون شوند - اکیدا" منع شده است.همچنین در مورد استفاده از گیاهان دارویی، مخصوصا" اگر به نوزاد خود شیر میدهید یا حامله هستید با پزشک خود مشورت کنید.



منبع :
The spice of life ترجمه دکتر عرفانه اصدق جهرمی



نظرات دیگران ( )

جعفری
نویسنده: علی کشاورز(چهارشنبه 86/10/19 ساعت 8:43 عصر)

جعفری:PARSLEY:PETROSELIUM GISPUM

گیاهی است بومی نواحی مدیترانه-روز بلند-دوساله-تیره چتریان یا(UMBELIFERAE)دارای ریشه  که به عمق 160س.م خاک 30% آن تا عمق 50 تا 120 C.M  درعمق بیشتر از 120س.م قرار میگیرد.

جعفری به دلیل داشتن ریشه های فرعی کم،دارای ارزش بسیار کم در تناوب زراعی است.

 

__از نظر ساقه:

     دارای ساقه علفی  که معمولا چند ضلعی و گوشه دار است و سطح ساقه پوشیده از کرک های بسیار ریز است.

__از نظر برگ:

     این گیاه دارای برگهای مرکب به اشکال متفاوت است.

__از نظر گل:

     این گیاه دارای گل آذین چتر و گلهای زرد متمایل به سبز میباشد.

__از نظر بذر:

     بذرهای بسیار ریز که 2 تا3طول و حاوی مواد معطری است که با ساییدن بذرها به هم چند برابر میشود.(و شامل آپیول  APIOLE مواد معطر گوگرد دار.)

جعفری دارای سه گونه متفاوت است:

1)برگ صاف P.CVAR VULGAR

2)برگ مجعد(فری)P.C VAR HARTENS

3)ریشه ای  P.C VAR TUBCROSUM

 

__از نظر ارزش:

جعفری دارای املاح زیادی از آهن و کلسیم است. از نظر ویتامین ها غنی از ویتامین C و حاوی ویتامین A زیادی است.

 

__شرایط آب و هوایی:

   این گیاه طالب آب و هوای خنک ، شرایط سایه (نور نسبی) آب فراوان و خاک هوموسی است.آبیاری منظم جعفری در صورتی که با شرایط سایه دهی و چیدن متوالی برگهای تازه توام شود.از گلدهی جعفری جلوگیری میکند و مانع از تولید گل و بذر شده و عملکرد جعفری را بالا میبرد.

عمق کاشت2-3س.م و جوانه زنی بذر بسیار کند است و در نتیجه این گیاه به دماهای پایین ابتدای دوره رویشی حساس میباشد و دماهای پایین باعث میشود گیاه به فاز زایشی یا گلدهی وارد میشود.

 

__کاشت،داشت،برداشت:

    زمان کاشت جعفری بر اساس منطقه از بهار تا پاییز متفاوت است این گیاه از نظر داشت دارای نیاز گیاهی نسبتا کمی است(کمتر به رسیدگی نیاز دارد).شرایط سایه باعث افزایش کیفیت برگها به دلیل کاهش چوبی شدن یا خشبی شدن آن میشود.جعفری از نظر تناوب زراعی ارزش نسبتا کمی دارد به همین لحاظ کمتر در تناوب زراعی گنجانده میشود.زمان برداشت جعفری معمولا زمانی است که برگها بالغ شده و برداشت توسط یگ چاقوی تیز انجام میپذیرد.



نظرات دیگران ( )

<      1   2   3      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دوست عزیز سلام
تولید هسته اولیه بذر سیب زمینی
نقش نور در کشاورزی
استفاده از فرمونها در جذب حشرات:
کرم ابریشم
کرم بلغور زرد رنگ با نام علمی Teneberio molitor
مدیریت اصلاح رفتار و پرورش حشرات
گل میگو
کاملیا
صبر زرد
حسن یوسف
گل قورباغه ای
کاکتوس ارکیده‌ای یا اپی فیلوم
شیپور طلایی یا آلاماندا
شیپور طلایی یا آلاماندا
[همه عناوین(97)][عناوین آرشیوشده]

|  RSS  |
| خانه |
| شناسنامه |
| پست الکترونیک |
| مدیریت وبلاگ من |

|| فهرست موضوعی یادداشت ها ||
گیاهپزشک[73] .
|| مطالب بایگانی شده ||
باغبانی
گیاهپزشکی
زراعت
بیوتکنولوژی

|| اشتراک در خبرنامه ||
  || درباره من ||
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...
علی کشاورز
سلام عزیزان: این وبلاگ سعی در آموزش مطالب مربوط به بخش کشاورزی دارد لذا از شما دوست عزیز هم دعوت میشود هرچه بیشتر در این امر مرا یاری کنید به امید داشتن ایرانی آباد

|| لوگوی وبلاگ من ||
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...

|| لینک دوستان من ||
گیاهپزشک

|| اوقات شرعی ||


|| وضعیت من در یاهو ||
یــــاهـو