سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلیمان میان پادشاهی و مال و دانش مخیّر شد، پس دانش را برگزید و با این انتخابش ، دانش و مال و پادشاهی به او بخشیده شد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]   بازدید امروز: 14  بازدید دیروز: 37   کل بازدیدها: 199950
 
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...
 
«MANAGEMENT BY MODIFYING INSECT DEVELOPMENT AND BEHAVIOR»
نویسنده: علی کشاورز(دوشنبه 86/10/24 ساعت 5:28 عصر)

مدیریت اصلاح رفتار و پرورش حشرات

از سال 1960 به بعد بیشتر فعالیت محققین روی اثر بخشی و ایمنی حشره کشها متمرکز شده است و هدف کشف و اصلاح ترکیباتی بود که روی نمونه های انتخابی ما بدون به مخاطره انداختن و تصادفی کردن نتایج حاصله آسیبی به ارگانیسم هدف در محیط نزند .در این کاوش ترکیبات جدید حشره کشها، محققین را با راههای جدید بر هم زدن زندگی عادی و معمولی حشرات به شدت درگیر می کند .به طور قراردادی و عرفاً  اکثر حشره کشها روی سیستم عصبی حشرات تاثیر می گذارد که عملکرد مشابهی روی ما و سایر حیوانات دارد.

مهمترین پیشرفت در تکنولوژی شیمیایی در سه دهه گذشته کشف و شناسایی ترکیبات مواد شیمیایی است که رشد و پرورش ورفتار حشرات را اصلاح می کند این ترکیبات نه قبلاً شناسایی ونه تشخیص داده شده بودند با اینکه عوامل شیمیایی روی سیستم حشرات خون گرم متفاوتند،آنهامعتقدند که این روش سالم ترین شیوه می باشد .

تجزیه و تحلیل عادی توسعه :

 این مواد شیمیایی که گفته شد در رشد طبیعی و پرورش حشرات کما بیش
امیدوار کننده بود که آنها را 
IGRS  یا تنظیم کنندگان رشد حشرات یا  PGRS 
تنظیم کنندگان رشد گیاهان نام دارند که اولین مرحله اثر آنها روی قدرت تحمل و دومین مرحله اثرآنها به هم زدن توازن ثبات می باشد.
GRS   ها زمانی موثر ند که حشرات نارس و نابالغ در دسترس باشند .

IGRS  عمدتاً با به هم زدن فعالیت های حشرات و سیستم غدد درون ریز روی آنها اثر می گذارند.

عملکرد اساسی هورمونهای رشد: ترشح هورمونها از غدد درون ریز شامل پیله تنیدن و دگر دیسی می شود

هورمونهای اصلی و بنیادی جهت جریان دگردیسی: هورمون مغز، پوست اندازی وجوانی می باشد. که سلولهای عصبی ترشحی مغز Neurose Secretory  در عقب مغز حشرات ترشحات مغزی را شامل که دیگر سیستم هورمونی را تحریک می کند.

وقتی هورمون مغز در خون ایجاد شد غدد پیش قفسه سینه را تحریک به هورمون پوست اندازی می کند، در نتیجه پیله تولید می شود. شکل بدن حشرات پس از بیرون آمدن از پیله به هورمون جوانی و ترکیبات آن در حشرات بستگی دارد . همراه با دگرگیسی تدریجی حشرات ، ترشح هورمون جوانی کاهش می یابد که نتیجتاًحشره کامل می شود .

در دگردیسی و عملکرد اندام تناسلی هورمونهای جوانی می توانند تاثیر بسیار مهمی روی دیاپوز، رفتار و ارتباطات داشته باشند و در این خاطر همان ترشح فرمون است. 

تغییرو تبدیلهای آزمایشی از هورمون رشد تغییر در میزان هورمونهای اساسی در حشرات باعث انحراف و عدم انطباق و همچنین ناهنجاری و بد شکلی ساختار بدنی آنها می شود .

دیگر پتانسیل های    IGRS:

در تلاش برای متعادل ساختن به هم خوردگی میزان هورمون امکانات مختلفی وجود دارد و به طور بالقوه تجمع هورمون در خون حشرات هم می تواند کاهش یا افزایش یابد که باعث اختلال می گردد. در سطح افزایش هورمون مشاهده شد که تجزیه در بین سطوح بسیار آسانتر از تلاش برای تجزیه کردن سطوح کاهش یافته آن می باشد .



نظرات دیگران ( )

تازه های کشاورزی شخم زدن نخلستانها در اوایل فروردین موریانه ها ر
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/10/20 ساعت 11:6 عصر)

برای از بین بردن کلنی های تازه تاسیس موریانه ها که خسارتهای زیادی را به محصول خرما وارد می کنند، شخم زدن در اواخر آذر و فروردین ماه توصیه شده است،
مهندس بهار راد- محقق موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری با اعلام این مطلب در گفت و گو با ایانا گفت: با توجه به نقش درخت نخل در اقتصاد کشور، شناسایی و حل مسائل و مشکلات مربوط به این محصول لازم و ضروری است.
وی افزود: آفت موریانه خرما یکی از آفاتی است که سالیانه خسارت زیادی به کیفیت و کمیت تولید این محصول وارد می کند.
مهندس راد با اشاره به اینکه در بعضی فصول، تراکم این آفت در نخلستانها زیاد است، گفت: بهترین زمان برای شخم زدن زمینهای اطراف نخلستان، به منظور از بین بردن کلنی های تازه تاسیس موریانه، اواخر آذر و فروردین ماه است.
وی در خصوص نحوه خسارت این آفت گفت: جایگاه اصلی موریانه ها داخل خاک اطراف درخت نخل است که به مرور از خاک به داخل تنه درخت نفوذ کرده و به تونل زدن در زیرپوست اقدام می کنند.
مهندس راد افزود: با افزایش جمعیت این آفت و از بین رفتن آوندهای درخت، به مرور زمان درخت نخل ضعیف، محصول کم و در نهایت خشک می شود.
وی رعایت بهداشت در باغ از جمله مبارزه با علفهای هرز و عمل تکریب و استفاده از سموم تدخینی چون هوستاتیون را از جمله روشهای مبارزه ذکر کرد و افزود: از آنجایی که استفاده از روشهای شیمیایی مشکل است، با عمل تکریب یعنی کوتاه کردن دم برگهای اضافه می توان تا حد زیادی با موریانه ها مبارزه کرد.



نظرات دیگران ( )

کمبود آهن در گیاهان
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/10/20 ساعت 11:5 عصر)

 نتیجه برداشت روز افزون از این عناصر و عدم برگشت آنها به خاک می باشد. میزان برداشت عناصر غذایی به خصوص عناصر کم مصرف به علت برداشت بیشتر و افزونتر از خاک که در نتیجه کاشت ارقام اصلاح شده ، مصرف کودهای شیمیایی و مدیریت بهتر حاصل شده بسیار زیاد بوده و با پیشرفت بیشتر در امور مختلف مرتبط با کشاورزی ، روند از دست دادن عناصر کم مصرف خاک بیشتر خواهد شد .
گیاهان پر بازده ، دارای معایبی نیز می باشند از جمله آن دسته از گیاهان نسبت به شرایط خاک حساسیت نشان داده ، احتیاج به مواد غذایی فراوان دارند و خود قادر به جذب آنها از خاک های متوسط نیستند . این گیاهان معمولا در مقابل کمبودها حساس بوده و بیشتر از گیاهان بومی به کمبود عناصر کم مصرف دچار می شوند .
کمبود آهن که منشا بروز رنگ پریدگی خاصی به اسم زردی می شود در بیشتر خاک های کشور و در مورد گیاهان متعددی قابل مشاهده است . خسارت آن در درختان میوه نواحی خشک و گیاهان زینتی قابل توجه می باشد . مرکبات شمال و جنوب و تا حدی پنبه نیز از کمبود آهن صدمه می بینند . پراکندگی کمبود آهن با پراکندگی درختان میوه تطبیق می کند . خراسان ، اصفهان ، کرج و آذربایجان مراکز شدت کمبود آهن می باشند . قابلیت جذب آهن در خاک ها تحت تاثیر عواملی از قبیل عدم تهویه کافی و نبود مواد آلی کافی به شدت کاهش می یابد و در این شرایط کمبود آهن ظاهر می شود . در مقابل ، تهویه خاک ، افزایش کودهای آلی و سبز و مصرف کودهای آهن دار باعث افزایش محلولیت آهن خاک می شوند . حساسیت گیاهان به کمبود آهن متفاوت است و حتی در بین یک گونه ، واریته های مختلف عکس العمل متفاوتی دارند .
علامت اصلی کمبود آهن زردی یا کلروز است . این زردی معمولا در برگ های جوان دیده می شود و از آنجا تمام برگ های درخت به این حالت در می آیند . رنگ پریدگی معمولا میان رگبرگ ها بوده و خود رگبرگ ها سبز باقی می مانند و رگبرگ ها به صورت شبکه سبزی درزمینه زرد ظاهر می شوند. در بعضی انواع مانند گلابی برگ ها اصولا سفید رنگ می شوند و رگبرگ ها نیز از زردی ناشی از کمبود آهن در امان نخواهند بود .
قدم اول در زمینه کمبود آهن پیشگیری از بروز این کمبود است . برای پیشگیری از بروز کمبود آهن باید شرایط محلولیت و قابلیت جذب بیشتر آهن را از طریق زیر برطرف نمود :
 عدم مصرف آب های سنگین
 افزایش مواد آلی و کود سبز به خاک، زدن شخم کافی وتهویه بموقع خاک
 انتخاب پایه و پیوندک مناسب و مقاوم به کمبود آهن
در گلکاری ، پیشگیری از کمبود آهن ، کاشت گیاهان در خاک های اسیدی و مصرف کلات های آهن از ابتدای تهیه گلدان است . نگارش : مهندس رفیع افتخار



نظرات دیگران ( )

بررسی بیولوژی لمبه گندم:
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/10/20 ساعت 10:56 عصر)



  لمبه گندم Trogoderma granarium Everts (Col.: Dermestidae) یکی از آفات مهم محصولات انباری است ،که در درجه اول از گندم و جو تغذیه می کند ودر تمام جهان پراکندگی دارد. با توجه به اهمیت اقتصادی این آفت ،مبارزه با این حشره ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق ،بیولوژی لمبه گندم در دما و رطوبت مختلف و همچنین امکان استفاده از امواج مایکروویو در توانها و زمانهای معین برای کنترل آن مورد بررسی قرار گرفت. بیولوژی لمبه گندم در دمای1± 25 درجه سانتیگراد ، رطوبت 5±50 درصد و1±35 درجه سانتیگراد ، رطوبت نسبی5±70 درصد مورد آزمایش قرار گرفت و طول دوره هر مرحله زیستی لمبه گندم به طور جداگانه در هر یک از شرایط مورد آزمایش، مشخص گردید. در این بخش از تحقیق مشخص شد که لمبه گندم در دمای1±35 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 5±70 درصد بهترین رشد و نمو را داشته و طول دوره زیستی آن کوتاهتر از دمای1±25 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 5±50 درصد است. آزمایشاتی جهت بررسی کارایی امواج مایکروویو در کنترل لمبه گندم انجام شد . در این بررسی مراحل مختلف زیستی آفت فوق تحت تابش امواج مایکروویو با فرکانس2450 مگاهرتز در توانهای300، 400 و 500وات با زمانهای3 و 4 دقیقه قرار گرفتند. آزمایشات در 3 تکرار انجام شد و سپس نمونه ها در انکوباتور با دمای 1±35 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی5±70 درصد و دوره نوری 16 ساعت تاریکی و8 ساعت روشنایی نگهداری گردید. در لمبه گندم توان و زمان مورد نیاز برای جلوگیری از تفریخ تخمها، مرگ و میر لاروها ، کنترل مرحله شفیرگی و تلفات حشرات کامل توان 500وات در زمان 4 دقیقه قابل توجه بود. حساسیت مراحل مختلف زیستی لمبه گندم به ترتیب :تخم < لارو سن آخر <حشره کامل < شفیره < لارو سن اول بود. آزمایشات نشان داد که در توان ثابت با افزایش زمان میزان مرگ و میر افزایش یافت. همچنین نشان داد که تخمها حساسترین مرحله نسبت به امواج مایکروویو می باشد . در مرحله تخم ،تخم دو روزه مقاومتر از تخم 1 روزه و 3روزه میباشد. امواج مایکروویو با توانهای پایین باعث کاهش میزان تخم ریزی حشرات کامل و همچنین باعث از بین رفتن دم در لاروهای سن اول شد. با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر پیشنهاد میشود که توان 500وات در زمان4دقیقه جهت کنترل این آفت بکار رود.ادامه مطلب...


نظرات دیگران ( )

آفت کشها و سیستم تولید مثل در انسان:
نویسنده: علی کشاورز(پنج شنبه 86/10/20 ساعت 10:55 عصر)

آفتکشها دارای اثرات مخرب و سمی روی اندامهای تولید مثلی، تداخل در اعمال هورمنی، عقیمی مردان و زنان و دوره های قاعدگی نامنظم در زنان هستند. تحقیقات نشان داده است که سموم آفتکشها باعث سقط جنین، عدم رشد فکری، اثرات مخرب ساختمانی در بدن هنگام تولد و نقصهایی در اعمال و بافتهای بدن می شوند.
در بررسی های بعمل آمده در آمریکا مشخص شده است که سم کپون باعث کاهش حرکت اسپرم و کوتاه شدن عمر آن می شو
د. در تحقیقی دیگر آشکار گردیده است که سم کارباریل باعث ایجاد اشکال غیر طبیعی در اسپرم می شود. همچنین مشخص گردیده است که علفکش ??D برای دستگاههای تولید مثلی بدن مسمومسیت زا است بطوری که آزمایشات نشان داده است که بین این سم و کاهش تعداد اسپرم ، افزایش اسپرمهای بدشکل ارتباط مستقیم وجود دارد.
بررسیهای انجام شده روی ??? مرد نشان داد که میزان باروری مردانی که در محیط کارشان با سموم مواجه هستند در مقایسه با سایر افراد کاهش معنی داری دارد. تحقیقات مشابهی در هلند روی باغداران نشان داد که این افراد مدت زمان بیشتری برای بچه دار شدن شدن نیاز دارند این مدت در بهار و تابستان که علفکشها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند تقریبا دو برابر است. تعداد افراد عقیم در این نحقیق ?? درصد بود در حالی که در افراد شاهد این مقدار تنها ? درصد مشاهد شد.
همچنین تحقیقات دیگری در کانادا نشان داد که میزان باروری در این افراد ?? تا ?? در صد نسبت به سایر افراد کمتر است.تحقیقات انجام شده در کالیفرنیا نشان داد ?? درصد از افرادی که در منزل از سموم استفاده می کنند عقیم هستند. تحقیقات نشان داده است زنانی که در محیطی با آبهای آلوده به سموم زندگی می کنند د رمقایسه با سایر افراد تاخیر قابل ملاحضه ای در رشد درون رحم دارند. تحقیقات در آلمان روی معلمینی که در محیط کارشان چوبها را با لیندن ضدعفونی می کنند نشانداد که کودکانی با وزن کمتر و اندازه های کو چکتری بدنیا می آورند.
در حال حاضر تاکید جمهوری اسلامی ایران در امر صادرات معطوف به صادرات کالاهای غیرنفتی است. کشور جمهوری اسلامی ایران به علت دارا بودن تنوع آب و هوا یی و زیست محیطی دارای انواع و اقسام محصولات کشاورزی و با ارزش است. از اقلام غیر نفتی صادراتی ایران میتوان به فرش، پسته، خشکبار، زعفران، خاویار و سایر محصولات کشاورزی اشاره نمود
CCPR مخفف عبارت Codex Committee on Pesticide Residues یا کمیته باقیمانده سموم کدکس می باشد. یکی از وظایف این کمیته تعیین حداکثر باقیمانده سموم MRL در مواد غذایی می باشد. کلیه کشورها در صورتی اجازه ورود محصولات کشاورزی را می دهند که این محصول دارای تائیدیه معتبر از یکی از آزمایشگاه های مورد تائید کدکس Good Laboratory Practice - GLP مبنی بر میزان باقیمانده سموم مورد تائید کدکس باشد. این مهم برای بسیاری از کشورهای پیشرفته و پیشرو مورد توجه قرار دارد



نظرات دیگران ( )

سوسک سوسری
نویسنده: علی کشاورز(چهارشنبه 86/10/19 ساعت 8:44 عصر)

 

سوسک سوسری

بارها دیده اید یا بطور کلی کمتر کسی پیدا می شود که سوسک سوسری را ندیده باشد.در جاهای گرم و مرطوب بهتر رشد و زندگی میکنند.طول بزرگترین حشره از این گونه به 8-7 سانتیمنتر می رسد.حشره کشی موثر برای از بین بردن این سوسک سوسری وجود ندارد چون این حشرات هر چیزی را قبل از خوردن می چشند و مقاوم می شوند.و هر چیزی که خوش طعم نباشد نمی خورند.

سوسری ها می توانند چند ماه گرسنه بمانند.دانشمندان بر این عقیده هستند که شاید در زمان گرسنگی از باکتری های موجود در شکم استفاده میکنند و گرسنگی را تحمل می کنند.

3500 گونه سوسری شناسایی شده است.گونه کرگدنی آن که در قاره آفریقا می باشد طول این حشره به 7 سانتیمتر می رسدو وزن آن به 20 گرم.

و سرشار از پروتیین میباشد و موقع خوردن طعم خرچنگ را می دهد البته خوردن این حشره توصیه نمی شود و این مطلب را کشورهای آفریقایی ذکر کرده اند.که در آنجا از این گونه حشرات تغذیه میکنند.

به علت وجود گره های عصبی حسی در قاعده پاهای آنها پیام ها مستقیما به پاها می رود و زمانی که انسان به سوسری ها نزدیک می شود زود فرار میکنند که فرار آنها به همین دلیل است.

تولید مثل در آنها به این صورت است که سوسری ماده 48 تخم از درون پوسته ای از شکم خارج میکند. نوزادان  در 12- 4 ماهگی توان تولید مثل پیدا می کنند.

 



نظرات دیگران ( )

کنترل بیولوژیک
نویسنده: علی کشاورز(چهارشنبه 86/10/19 ساعت 8:41 عصر)

برای‌ بررسی‌ امکان‌ کنترل‌ بیولوژیک‌ Phytophthora drechsleri پنج‌ جدایه DAR74290 Trichoderma virens، T39 T. harzianum، M T. harzianum، T. viride،sp. 96 Trichoderma در شرایط‌ آزمایشگاه‌ و گلخانه‌ مورد ارزیابی‌ قرار گرفتند. برای‌ بررسی‌ فعالیت‌آنتاگونیستی‌ جدایه‌های‌ فوق‌ از روش‌ کشت‌ متقابل‌، متابولیت‌های‌ فرار و سلوفان‌ استفاده‌ و در گلخانه‌ آنتاگونیست‌های‌ فوق‌ در دو سری‌ آزمایش‌ جداگانه‌ به‌ بذر و خاک‌ اضافه‌ گردید. نتایج‌ آزمایش‌ها نشان‌ داد که‌ همه‌ جدایه‌های‌ تریکودرما در روش‌ سلوفان‌، کشت‌ متقابل‌ و متابولیت‌‌های‌ فرار، رشد P. drechsleri را کاهش‌ دادند و این‌ کاهش‌ رشد در جدایه‌های‌ مختلف‌ متفاوت‌ بود. درصد کاهش‌ رشد در روش‌ متقابل‌ بین‌ 82/17 تا 65/82 و در روش‌ سلوفان‌ بین‌ 96/15 تا 100 درصد متغیر بود. همچنین‌تاثیر متابولیت‌‌های‌ فرار بین‌ 11 تا 56% متغیر بود. متابولیت‌های‌ تولید شده‌ توسط‌ DAR74290 T. virens کاملا از رشد عامل‌ بیماری‌ جلوگیری‌ کرد و خاصیت‌ قارچ‌کشی‌ داشت‌. تعداد گیاهان‌ زنده‌ در گلدان‌هایی‌که‌ فقط‌ با تریکودرما یا تریکودرما به‌ اضافه‌ی‌ عامل‌ بیماری‌ تیمار شده‌ بودند بیشتر از گلدان‌هایی‌ بود که‌ فقط‌با عامل‌ بیماری‌ آغشته‌ شدند (P ? 0.001). جمعیت‌ عامل‌ بیماری‌ و تریکودرما (cfu/g) در 10 و40 روز بعد از کاشت‌ مورد بررسی‌ قرار گرفت‌. جمعیت‌ عامل‌ بیماری‌ و تریکودرما در طول‌ آزمایش‌ها تقریبا ثابت‌ ماند.

 



نظرات دیگران ( )

<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دوست عزیز سلام
تولید هسته اولیه بذر سیب زمینی
نقش نور در کشاورزی
استفاده از فرمونها در جذب حشرات:
کرم ابریشم
کرم بلغور زرد رنگ با نام علمی Teneberio molitor
مدیریت اصلاح رفتار و پرورش حشرات
گل میگو
کاملیا
صبر زرد
حسن یوسف
گل قورباغه ای
کاکتوس ارکیده‌ای یا اپی فیلوم
شیپور طلایی یا آلاماندا
شیپور طلایی یا آلاماندا
[همه عناوین(97)][عناوین آرشیوشده]

|  RSS  |
| خانه |
| شناسنامه |
| پست الکترونیک |
| مدیریت وبلاگ من |

|| فهرست موضوعی یادداشت ها ||
گیاهپزشک[73] .
|| مطالب بایگانی شده ||
باغبانی
گیاهپزشکی
زراعت
بیوتکنولوژی

|| اشتراک در خبرنامه ||
  || درباره من ||
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...
علی کشاورز
سلام عزیزان: این وبلاگ سعی در آموزش مطالب مربوط به بخش کشاورزی دارد لذا از شما دوست عزیز هم دعوت میشود هرچه بیشتر در این امر مرا یاری کنید به امید داشتن ایرانی آباد

|| لوگوی وبلاگ من ||
گیاهپزشکی+باغبانی+زراعت و...

|| لینک دوستان من ||
گیاهپزشک

|| اوقات شرعی ||


|| وضعیت من در یاهو ||
یــــاهـو